Gastronomia w czasie pandemii

Aktualna sytuacja globalnej epidemii zmieniła nasze codzienne przyzwyczajenia i spowodowała, że wyjście do lokalu z przyjaciółmi, wiąże się z respektowaniem nowych regół ze strony gości, pracowników i właścicieli zakładów gastronomicznych.

Przyjrzyjmy się wytycznym Głównego Inspektora Sanitarnego dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii SARS-CoV-2, oraz specjalnym produktom, które pomogą zachować bezpieczeństwo podczas konsumpcji posiłku w lokalu lub na wynos.

Ogólne rekomendacje dla zachowania bezpieczeństwa w lokalach gastronomicznych

  • odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 2 m a 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika),
  • nie jest wymagane noszenie maseczek oraz rękawiczek w przypadku gości lokalu gastronomicznego zajmujących miejsca siedzące i w trakcie konsumpcji,
  • wymagana jest każdorazowa dezynfekcja stolika po zakończeniu obsługi gości a miejsce powinno zostać oznaczone napisem: „zdezynfekowano”,
  • należy dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci (z wyłączeniem podłogi) minimum co 15 minut,
  • rekomenduje się stałe wietrzenie pomieszczeń restauracyjnych,
  • zaleca się wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących:
    – mycia rąk i  dezynfekcji rąk
    – zdejmowania i zakładania rękawiczek oraz maseczek
  • należy wyłączyć z użycia przestrzenie samoobsługowe, w tym bary sałatkowe, bufety oraz dozowniki do samodzielnego nalewania napojów,
  • usługa na miejscu:
    – przynoszenie zamówień na tacach,
    – mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo po użyciu,
  • usługa na wynos:
    – wydawanie zamówień na ladzie, w torbach,
    – bezkontaktowe wydawanie zamówień,
    – zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk, bądź jednorazowe rękawiczki oraz regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów),
  • usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę.

Bezpieczeństwo pracowników i klientów w lokalach gastronomicznych

Ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19 jest najwyższym priorytetem dla społeczności, przedsiębiorstw i władz na całym świecie. Aktualna globalna sytuacja jasno pokazuje, że fala zarażeń rośnie i maleje w zależności od tego jak obywatele stosują się do ogólnych zasad zachowania dystansu.

Właściciele restauracji, pubów, klubów i barów powinni zagwarantować bezpieczeństwo pracownikom i klientom lokalu. Dla tych pierwszych zobowiązani są zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk niezależnie od podstawy zatrudnienia. W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi (np. kasjerów) zaleca się noszenie maseczek oraz rękawiczek, lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.

Rekomendacje dla zachowania bezpieczeństwa pracowników:

  • zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5 m chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności; w tym wypadku zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej,
  • ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne. Wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni, i w miarę możliwości nie pracowali naprzeciwko siebie,
  • ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników,
  • ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
  • gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub radio,
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i czasów rozpoczęcia pracy),
  • utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież,
  • stałe stosowane dobrych praktyk higienicznych (regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.).

Rekomendacje dla zachowania bezpieczeństwa klientów:



  • dyscyplina utrzymania 2 metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki),
  • obowiązkowa dezynfekcja rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu,
  • udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień / kasowych) oraz przy wyjściu z toalet,
  • wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych i stosowanie w łazienkach papieru do wycierania rąk,
  • wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi (zachowanie odległości nie dotyczy rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym), uwzględniając ogródki zewnętrzne,
  • przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku przy stoliku powinny siedzieć pojedyncze osoby, pod warunkiem, że odległości między nimi wynoszą min 1,5 m i nie siedzą oni naprzeciw siebie. Wyjątkiem są stoliki, w których zamontowano przegrody pomiędzy osobami,
  • w pomieszczeniu nie może przebywać więcej niż 1 osoba na 4 m ²
  • wyraźne i trudno usuwalne oznaczenie wyłączonych stolików oraz opracowanie planu sali na czas epidemii.
  • ustalenie i kontrolę maksymalnej liczby gości w restauracji – na podstawie liczby dostępnych miejsc siedzących, przy uwzględnieniu zasad zawartych powyżej (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania),
  • umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości przy wejściu do lokalu,
  • wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście oraz doprowadzanie gości do konkretnego wolnego stolika.

Wygodne rozwiązania dla lokali gastronomicznych – saszetki jednorazowe

Restauracje mają szczególną rolę do odegrania w obecnej sytuacji, ponieważ są jednym z najważniejszych miejsc, w których koncentruje się życie towarzyskie ogółu. Otwarte lokale oznaczają, że nasza egzystencja toczy się w miarę normalnym tokiem i sytuacja epidemiologiczna jest pod kontrolą. W związku z tym, ponoszą one również dużą odpowiedzialność za rozsądne zachowania, które są poniekąd gwarancją na to, że pozostaną otwarte. Wdrożenie wielu działań oraz procedur wewnętrznych mających na celu ochronę pracowników oraz kontynuację i zabezpieczenie biznesu, jest w obecnej sytuacji priorytetem. Aby dzisiaj zapewnić klientom miło spędzony czas, konieczna jest dbałość o zachowanie wszelkich środków ostrożności i higieny.

Zaleca się stosowanie saszetek jednorazowych dołączanych do danego zamówienia. Ta forma nadaje się do obsługi na miejscu w restauracji, jak i na wynos.

Nasza firma oferuje rozwiązania jednorazowe dla każdego typu posiłku. Znajdziecie u nas małe opakowania serów włoskich startych, w formie wiórek lub kostek, jako dodatek do sałatki, różnego rodzaju dressingi oraz gotowe sosy i przekąski.

Zobacz naszą bogatą ofertę saszetek jednorazowych.

Włoskie sery wegańskie w małych porcjach

Aktualna sytuacja panującej pandemii Covid-19 zmusza wszystkich pracujących w branży gastronomicznej do zwiększenia kontroli w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa. Na apel odpowiadają wszelkie rodzaje kuchni i lokale respektujące różne odmiany diet żywnościowych. Nasza firma od lat dba o dostarczanie oryginalnych włoskich produktów wegańskich na polski rynek. Dostosowując się do aktualnego zapotrzebowania sektoru, proponujemy zakup niewielkich ilości najbardziej poszukiwanych produktów w małych opakowaniach.

Forvegan jest substytutem sera wytwarzanym bez składników pochodzenia zwierzęcego. Idealny dla osób, które chcą zastąpić tradycyjny ser zdrowym i odżywczym produktem. Pożywny jako przekąska i niezastąpiony jako dodatek do potraw. Oddaje typowe cechy Parmiggiano Reggiano nadając daniom charakterystyczny włoski smak.

Zobacz małe porcje włoskiego sera FORVEGAN idealne dla sektoru HoReCa.